Digitālo vēstnešu kopbilde

26. un 27. augustā Liepājā norisinājās Digitālo vēstnešu vasaras skola, kas pulcēja aptuveni 80 dalībniekus no dažādām publiskās pārvaldes iestādēm visā Latvijā. Pasākums tika organizēts Publiskās pārvaldes digitālās akadēmijas ietvaros, un tā mērķis bija stiprināt digitālo vēstnešu kopienu, veicinot digitālās transformācijas ideju attīstību un izplatību Latvijas publiskajā pārvaldē. 

Divu dienu programma bija intensīva un daudzpusīga, piedāvājot praktiskas lekcijas, darbnīcas un diskusijas. Eksperti Artūrs Pielēns-Pelēns, Maija Dobele, Katri Vintiša un Anita Gaile dalījās ar vērtīgām atziņām un pieredzi par digitālo transformāciju un pārmaiņu vadību, kā arī iepazīstināja ar izstrādāto digitālo prasmju un kompetenču ietvaru. 

Pirmās dienas ievadā Artūrs Pielēns-Pelēns savā lekcijā pievērsās digitālās transformācijas būtībai un tās praktiskajai īstenošanai. Viņš uzsvēra, ka digitālā transformācija nav tikai par tehnoloģijām – tā ietver būtiskas izmaiņas organizācijas darbības procesā, struktūrā un kultūrā. Pielēns-Pelēns norādīja, ka, lai veiksmīgi ieviestu digitālo transformāciju, ir nepieciešams izstrādāt skaidru stratēģiju, kas aptver visas organizācijas jomas, un pievērst īpašu uzmanību cilvēkresursiem, procesiem, tehnoloģijām un partnerībām. Viņa prezentācija kalpoja kā praktisks ceļvedis dalībniekiem, palīdzot izprast, kā efektīvi plānot un vadīt digitālo transformāciju savās organizācijās. Pēc lekcijas dalībnieki piedalījās praktiskajās darbnīcās, kur dalībnieki meklēja digitālo transformāciju veicinošos faktorus. 

Dienas noslēgumā Nodarbinātības valsts aģentūras nodarbinātības pasākumu departamenta vecākā eksperte Agnese Koha pasākuma dalībniekiem stāstīja par bezmaksas mācību iespējām, kuras piedāvā mācību platforma Coursera.  

Otrās dienas sākumā ar saviem pieredzes stāstiem dalījās Liepājas IT pakalpojumu pārvaldības procesu vadītāja Linda Alkse, Tieslietu ministrijas  (TM) Informācijas tehnoloģiju pakalpojumu pārvaldības procesu vadītāja Guna Puce un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Valsts pakalpojumu un datu pārvaldības departamenta direktora vietniece un pakalpojumu attīstības nodaļas vadītāja Maija Anspoka. 

Pēc iedvesmojošiem pieredzes stāstiem Maija Dobele un Katri Vintiša iepazīstināja dalībniekus ar izstrādāto digitālo prasmju un kompetenču ietvaru, kas ir būtisks elements veiksmīgai digitālajai transformācijai. Šis ietvars paredz identificēt un attīstīt specifiskas prasmes un kompetences, kas ir nepieciešamas, lai organizācijas un to darbinieki spētu efektīvi pielāgoties digitālajām pārmaiņām. Kompetenču ietvars palīdz strukturēt mācību un attīstības procesus, nodrošinot, ka darbinieki ir gatavi izmantot jaunās tehnoloģijas un strādāt digitālajā vidē. Pēc lekcijas dalībnieki darbojās praktiskajās darbnīcās, lai veidotu digitālo vēstnešu stāstus. 

Katri Vintiša, personāla vadības konsultante no HR Laboratory: "Digitālās akadēmijas vasaras skolā pirmo reizi tika praksē izmēģināts digitālo prasmju un kompetenču ietvars. Digitālie vēstneši pielāgoja šo ietvaru savām lomām valsts un pašvaldību iestādēs, izvēloties piemērotas kompetences un to līmeņus. Mēs secinājām, ka visbiežāk digitālajiem vēstnešiem nepieciešamās kompetences ir digitālā līderība, lietotājcentrēta pieeja, vajadzību un iespēju pārvaldība, digitālo rīku lietošana, kā arī pārmaiņu vadība.  

Papildus tam digitālie vēstneši izveidoja arī savas lomas stāstu, nosakot savus uzdevumus un mērķus, sadarbības partnerus, kā arī izaicinājumus, ar kuriem viņiem nākas saskarties digitālās transformācijas procesā. Viņi arī identificēja, kādas mācību un attīstības iespējas palīdzētu viņiem veiksmīgāk pildīt savu misiju. 

Īpaši priecājamies, ka digitālie vēstneši par vienu no vērtīgākajiem atbalsta pasākumiem atzinuši klātienes pieredzes apmaiņas pasākumus, piemēram, Digitālās akadēmijas vasaras skolu. Šādi pasākumi sniedz iespēju sajust plašākas komandas atbalstu un iegūt jaunas idejas pārmaiņu ieviešanai." 

Bet jau dienas noslēgumā Anita Gaile savā prezentācijā detalizēti aplūkoja pārmaiņu vadības procesus, izmantojot ADKAR modeli, kas ietver piecas galvenās fāzes: apzināšanās, vēlēšanās, zināšanas, spējas un pastiprināšana. Viņa uzsvēra, ka veiksmīga pārmaiņu vadība prasa ne tikai tehnoloģiskās izmaiņas, bet arī aktīvu darbu ar organizācijas cilvēkiem, nodrošinot, ka ikviens saprot pārmaiņu nozīmi un ir gatavs tās pieņemt un atbalstīt. 

A. Gaile norādīja, ka pārmaiņu vadība ir būtiska, lai izvairītos no haosa un nodrošinātu, ka jaunās iniciatīvas tiek integrētas organizācijas darbībā. Viņa uzsvēra, ka pārmaiņu procesā ir svarīgi izveidot skaidru komunikāciju, atbalstīt darbiniekus ar nepieciešamajām zināšanām un prasmēm, kā arī nodrošināt pastāvīgu atgriezenisko saiti, lai veiksmīgi ieviestu jaunos procesus un rīkus. 

Anita Gaile: “Digitalizācija ir pārmaiņas, kas nekad nebeidzas.” 

Digitālo vēstnešu vasaras skola bija nozīmīgs pasākums, kurā tiek stiprināta Latvijas publiskās pārvaldes digitālā attīstība, sniedzot dalībniekiem iespēju apgūt jaunākās tendences un paņēmienus veiksmīgai digitalizācijai. Ceram, ka pasākuma laikā gūtās atziņas un kontakti veicinās turpmāku sadarbību un inovācijas, kas ir nepieciešamas mūsdienu digitālajā pasaulē. 

 

Dana Šnēberga

Publiskās pārvaldes digitālās akadēmijas iesaistes un komunikācijas eksperte
dana.sneberga [at] vas.gov.lv