Kompetenču modeļi ir izstrādāti, lai veidotu pamatu cilvēkresursu vadības procesiem valsts pārvaldē, jo īpaši akcentējot to izmantošanu mācīšanās un attīstības kontekstā.
Kompetenču modelis ir rīks, kas apraksta darbinieku rīcību, uzvedības rādītājus un ar tiem saistītās zināšanas, prasmes un attieksmes, kas iezīmē darbinieka spēju efektīvi veikt savus darba pienākumus. Valsts pārvaldes darbiniekiem, viņu vadītājiem un cilvēkresursu vadības profesionāļiem tas kalpo kā palīglīdzeklis dažādu mērķu sasniegšanai individuāla darbinieka līmenī, atsevišķas struktūrvienības, iestādes vai valsts pārvaldes līmenī.
Kompetenču modeļi ir izstrādāti, lai tos izmantotu kā praktisku rīku dažādos cilvēkresursu vadības procesos:
- Atlases procesā kompetenču modelis ļauj precīzi definēt vēlamās kompetenču prasības un novērtēt amata pretendentus atbilstoši tām. Izmantojot kompetenču modeļus atlasē, jāievēro šādi nosacījumi:
- jābūt definētam amata/lomas profilam, t.i., kompetenču izvēlne ar identificētiem mērķa (vēlamajiem) līmeņiem;
- atlasē jāizmanto kompetenču novērtēšanas metodes, piemēram, kompetenču intervija, analītisko spēju testi, personības aptaujas, spēļošana un citas metodes, kas sniedz informāciju par pretendenta tipisko rīcību darba situācijās;
- Attīstības un mācīšanās procesā kompetenču modelis palīdz noteikt darbinieka esošo kompetences līmeni un raksturo, kādas ir nākamā līmeņa kompetences izpausmes, lai darbinieks varētu izvēlēties kādu no pieejamajām metodēm kompetences attīstīšanai atkarībā no tā, kāds ir viņa/viņas esošais un vēlamais kompetences līmenis. Mācīšanās kursi, tēmas, metodes un informācijas avoti ir sniegti Mācīšanās ceļakartē. Izmantojot kompetenču modeļus attīstības un mācīšanās procesā, jāievēro šādi nosacījumi:
- jāveic kompetenču pašvērtējums, kas var tikt papildināts ar paplašināto novērtēšanu un jānoskaidro esošais kompetenču līmenis atbilstoši lomai;
- jābūt pieejamam sarakstam ar mērķa (vēlamajam) kompetenču līmenim atbilstošām attīstības un mācīšanās aktivitātēm, lai darbinieks (patstāvīgi vai ar vadītāja un mentora palīdzību) var izvēlēties aktivitātes, kuras viņš/viņa īstenos;
- darbinieks jāatbalsta viņa individuālās mācīšanās ceļakartes īstenošanā, dodot iespēju apmeklēt dažādus mācību kursus, lekcijas, darbnīcas vai konferences un rezervēt laiku literatūras lasīšanai un pašmācībai.
- Darba snieguma vadības procesā kompetenču modeļi ļauj pašrefleksijas un vadītāja vērtējuma ietvaros nonākt līdz izpratnei par to, kāds ir darbinieka esošais kompetenču līmenis un kādi pasākumi tiks veikti tās attīstībai. Tie palīdz identificēt noteiktu kompetences līmeņu pārstāvjus iestādē un nozarē, lai veidotu “ekspertu banku”, apzinātu esošos un potenciālos resursus un zinātu, pie kā vērsties noteikti uzdevumu risināšanai. Izmantojot kompetenču darba snieguma vadības procesā, jāievēro šādi nosacījumi:
- jāorganizē regulāra darba snieguma vai kompetenču novērtēšana, pozicionējot to kā primāri darba snieguma attīstības instrumentu, akcentējot pozitīvās (attīstības, izaugsmes) sekas un veidojot pozitīvu attieksmi pret to;
- jāpadara kompetenču novērtēšana tehniski ērta, moderna, pārskatāma un vizuāli pievilcīga;
- jādefinē lomai atbilstoši kompetenču modeļi, lai darbinieks būtu pārliecināts, ka vērtē tikai svarīgas kompetences, nevis kādu vispārēju, formālu sarakstu;
- jābūt iespējai elastīgi mainīt lomas kompetenču profilu, pielāgojot lomas izmaiņām un darbinieka izaugsmei.
- Atlīdzības noteikšanas procesā sasaiste ar kompetencēm ir nepieciešama, taču jāveido īpaši uzmanīgi. No vienas puses, organizācijas, kuras sasniegušas “prasmju briedumu”, pamazām veido pāreju no “samaksas par sniegumu” (performance-related pay) uz “samaksu par prasmēm (pay for skills2). Vienlaikus ir jāņem vērā, kādu fokusējošu efektu rada samaksa par kādu vienu darba snieguma aspektu: pastāv risks, ka darbinieks vērsīs uzmanību tikai uz to prasmi, par ko “saņem samaksu”.
Pēc būtības nav nepareizi, ka darbinieki, kuriem ir attīstītas iestādei kritiski svarīgas prasmes, tiek augstāk atalgoti – tas ir gan taisnīgi, gan arī stimulē citus darbiniekus attīstīt šīs prasmes. No otras puses, tas var veicināt komandas un iestādes interesēm neatbilstošu uzvedību, t.i., kritiskās prasmes tiek attīstītas, bet pārējās prasmes - atstātas novārtā, darbinieks var pārāk koncentrēties uz saviem personīgajiem panākumiem, ignorējot komandas intereses u.tml. Tāpēc, izmantojot kompetenču atlīdzības noteikšanas procesā, jāievēro šādi nosacījumi:
- kompetenču vērtējumam jābūt nevis tieši, bet pastarpināti saistītam ar atlīdzību (piemēram, tas ir viens no vairākiem kritērijiem, kas nosaka mēnešalgu, kā to arī paredz Valsts un pašvaldību institūciju atlīdzības likums);
- ieteicams paredzēt ne tikai finansiālus, bet arī nefinansiālus stimulus kompetenču attīstībai, piemēram, par pozitīvu dinamiku kompetenču attīstībā darbiniekam piedāvājot dalību vērtīgos pasākumos, piemēram, ārvalstu konferencēs u.tml.