ES logo un vizualizācija

Valsts administrācijas skola ar prieku paziņo par jauno Publiskās pārvaldes digitālo prasmju un kompetenču ietvaru, kas izstrādāts projekta "Publiskās pārvaldes digitālā akadēmija" ietvaros. Šis ietvars ir nozīmīgs solis publiskās pārvaldes modernizācijā un digitālo prasmju attīstībā Latvijā.

Digitālo prasmju un kompetenču ietvars ir veidots, lai stiprinātu digitālās prasmes un kompetences valsts pārvaldes darbinieku vidū. Tas kalpos kā pamats darbinieku attīstībai un mācībām, kā arī var tikt izmantots citos cilvēkresursu vadības procesos, piemēram, atlasē. Jaunais ietvars ļaus precīzi definēt nepieciešamās prasmes un kompetences, kas savukārt nodrošinās efektīvāku un mērķtiecīgāku darbinieku atlasi un attīstību.

Kompetenču ietvara izstrādi vadīja SIA "HR Laboratory" ekspertu komanda, ciešā sadarbībā ar IT un publiskās pārvaldes speciālistiem, kā arī potenciālajiem ietvara lietotājiem. Izmantojot dizaina domāšanas pieeju, interaktīvā veidā kompetenču ietvara izstrādes komanda, balstoties uz starptautisko un citu valstu piemēriem, izveidoja tādu kompetenču ietvaru, kurš atbilst gan globālajām attīstības tendencēm digitālās transformācijas un digitālo prasmju jomā, gan arī akcentē Latvijas publiskās pārvaldes attīstības vajadzības šobrīd un nākotnē.

Kompetenču ietvars ietver 29 kompetences, kas sadalītas sešās tematiskajās grupās: informācijas un datu pratība, digitālā komunikācija un sadarbība, digitālā satura veidošana, kiberdrošība, digitalizācijas pārvaldība un attīstība, kā arī caurviju prasmes. Katra kompetence ir detalizēti aprakstīta un sadalīta četros līmeņos, sākot no minimālajām līdz ekspertu prasmēm.

Nākamajā posmā tiks izstrādātas mācību ceļa kartes, aptverot visas kompetences un līmeņus, kā arī izstrādātas mācību programmas dažādām amatu lomām, galveno uzsvaru liekot uz publiskās pārvaldes digitālajai transformācijai būtiskajām lomām, vienlaicīgi piedāvājot digitālo prasmju attīstību arī pamatzināšanu līmenī. 

Digitālo prasmju un kompetenču ietvara viena no galvenajām sastāvdaļām ir darbinieka kompetenču pašnovērtēšanas metode, kas ļauj noteikt kompetenču līmeni attiecīgajā jomā.

Kādas ir pašnovērtējuma rīka funkcijas?

  • Informējoša funkcija: Rīks palīdz darbiniekiem noskaidrot, kas tiek sagaidīts katrā kompetences līmenī.
  • Attīstības veicināšanas funkcija: Darbinieki var novērtēt savas pašreizējās kompetences un noteikt jaunas jomas attīstībai, ņemot vērā turpmāko karjeras ceļu.
  • Profesionālā brieduma novērtēšanas funkcija: Rīks palīdz darbiniekiem noskaidrot, vai viņi ir gatavi pieteikties jauniem izaicinājumiem vai nākamā līmeņa mācībām.
  • Harmoniskas attīstības funkcija: Rīks atgādina darbiniekiem par vispārējām prasmēm, kas veicina vispārējo kompetenci.

Rīka praktiskais pielietojums:

Pašnovērtējuma rīks ir izveidots MS Excel formātā, kas ir pielāgots digitālo prasmju un kompetenču novērtēšanai. Rīku var izmantot gan individuālai kompetenču izvērtēšanai, gan lomu profilu veidošanai organizācijas ietvaros. Tas nodrošina automatizētu informācijas plūsmu, kas ļauj pārvaldīt amatu/lomu kompetenču prasības un piedāvāt atbilstošus kursus un mācību materiālus.

Valsts administrācijas skola un SIA "HR Laboratory" ir pārliecināti, ka jaunais digitālo prasmju un kompetenču ietvars un pašnovērtējuma rīks veicinās efektīvāku un kvalitatīvāku valsts pārvaldes darbu.

Projekta info:

Publiskās pārvaldes digitālā akadēmija ir Valsts administrācijas skolas īstenots projekts, kas tiek finansēts no Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda līdzekļiem (Projekta Nr.2.3.2.2.i.0/1/23/I/VARAM/001).  

Projekts tiks īstenots līdz 2026. gada 1. jūnijam, un  tā mērķis ir paaugstināt digitālās prasmes vismaz 62 900 valsts pārvaldes un pašvaldību darbinieku. Projekta ietvaros tiks izstrādāts digitālo prasmju un kompetenču ietvars, mācību ceļa kartes, veidoti un piedāvāti mācību un attīstības pasākumi kompetenču pilnveidei, kā arī izstrādāts mācību ietekmes novērtējums.